Назад
Дякуємо серцем
Ірина Ометюх
Медична сестра, м. Львів
«Потрібно любити пацієнта і робити для нього все можливе — не лише як для пацієнта, а і як для людини. Професійність, відповідальне ставлення та доброта медичної сестри здатні не лише лікувати, а й вилікувати».

Медсестра — серце лікарні: про турботу, витривалість та любов до роботи

Медична сестра має бути відкритою до пацієнта — від моменту його зустрічі та до моменту його виписки. Це правило професійного життя медичної сестри Ірини Ометюх зі Львова, яка не лише все життя допомагає пацієнтам, а й навчає медичних сестер.

«Моя історія розпочалася змалку — від «лікування» ляльок і до свідомого підліткового розуміння, що я власними силами та руками хочу допомагати людям», — розповідає Ірина.

Далі була відповідальна робота в неврологічному відділенні.

«Пацієнти з інсультами, з порушенням мозкового кровообігу. Часом мій поклик перенасичував мене, і я сама собі надавала більшої ролі: «як же вони без мене, хто буде поряд, хто крапельницю поставить, хто, як не я». Досвід та практика ще більше окриляли, і часом здавалося, що так, як я, не зробить ніхто. З одного боку це добре, але, з іншого, в таких ситуаціях головне — не переступити кордони й все ж діяти по протоколу, а не як близький родич».

Медсестри та лікарі

Медицина — це одночасно лікарська та медсестринська діяльність. Кожен має виконувати свою функцію.

«Лікар призначає лікування, але практично медсестра найбільше перебуває з пацієнтом. Вона дбає про людину, виконує зобов’язання та настанови лікаря, підтримує його».

«Комунікація та партнерство лікаря і медсестри — запорука успіху лікування. Лікар поважає медичних сестер за чітке виконання функціональних обов'язків. Власне, це і сприймається практично, як якісне надання медичної допомоги», — зазначає медична сестра.

Навчатись та навчати

З часом Ірина перепрофілювалася і почала виконувати адміністративну роботу: відповідати за підбір кадрів — медсестер, — а також їхню підготовку.

Кожного разу, навчаючи медсестер, Ірина наголошує, що пацієнт має відчувати піклування. Окрім правильності призначень, важлива емпатія, віддача. Коли пацієнт усвідомлює турботу, він ніби й швидше одужує.

«Моя ключова роль, яку я не хочу ані перебільшувати, ані применшувати — це власним прикладом вести за собою медичних сестер. Не зупинятися в освіті та навчанні, розвиватися в професії».

Роль медичної сестри

«Інколи применшується значення медичної сестри. Можу впевнено сказати, що я точно зі свого боку не допускаю цього, а, навпаки, максимально стимулюю всіх довкола, що треба підвищувати престиж професії медичної сестри», — ділиться Ірина.

Такий підхід покращує роботу медсестер.

«Я — медична сестра, яка може виконувати будь-які медсестринські завдання — зробити маніпуляцію чи поставити крапельницю. Це говорить про те, що я — не просто «адміністративна» медична сестра, я розумію навантаження своїх медсестер, знаю, що треба вдосконалити і виправити, щоб покращити роботу, підтримати, допомогти».

«Для мене ключовим є те, що я люблю свою роботу і знаю: ми маємо бути пацієнтоорієнтованими, ми маємо чути людину, дослухатися до неї, від цього залежить її здоров'я».

Престижність професії

«Найбільшими викликами є те, що роль медичної сестри все ще не має високого рівня престижу. Багато років мова йде про те, що потрібно підвищувати престиж професії медичної сестри. І одним з таких ключових критеріїв є оцінка роботи медичної сестри та її зарплата».

«Дуже часто я буваю в навчальних закладах, на врученні дипломів, спілкуюся з майбутніми медичними сестрами, запрошую їх на роботу або запитую, де вони себе бачать, в якій частині медицини. І дуже шкода, що, на жаль, вони часто говорять, що не підуть працювати в лікарню. Це наводить на думку, що нам треба змінювати підхід до ролі медичної сестри».

Емоційна підтримка

«З початку війни багато медичних сестер намагалися більше працювати, багато волонтерили, прагнули бути корисними. І траплялося, що після волонтерської діяльності вони приходили на нічні або добові зміни вже втомленими. Я кажу: «Знайдіть баланс між волонтерством і відпочинком. Відпочивши, ви зможете якісно надавати медичну допомогу та підтримувати пацієнта».

«Я завжди відкрита до всіх: до пацієнтів, їхніх родичів, до медичних працівників. І ця відкритість повертається до мене. Найприємніше, коли пацієнти щиро відгукуються про лікарів, медичних працівників, медичних сестер».

«Потрібно любити пацієнта і робити для нього все можливе не лише як для пацієнта, а і як для людини. Професійність, відповідальне ставлення та доброта медичної сестри здатні не тільки лікувати, а й вилікувати», — впевнена Ірина.